Midmat 2024. Jornada de metodologies i innovació docents per a joves matemàtics
Sign inDate: 6 de febrer de 2024
Ubicació: Centre de Recerca Matemàtica (Auditori)
* Inscripció gratuïta i obligatòria
És una activitat de formació transversal dissenyada per donar suport als joves investigadors de l’àrea de les matemàtiques en la seva transició cap a la docència universitària. Entendre i exercir la docència de manera efectiva és essencial per al creixement professional i la contribució al món acadèmic. Aquest programa vol proporcionar als participants les eines necessàries per fer front a les seves primeres classes amb confiança i excel·lència o per millorar les seves pràctiques docents. També és dirigit a debatre i explorar les millors metodologies i eines necessàries en aquestes tasques. A diferència d’altres formacions més generals, aquesta jornada se centra en estratègies d’ensenyament i aprenentatge específiques de l’àmbit de les matemàtiques i matèries afines.
Professora lectora del Departament de Matemàtiques de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Investigador postdoctoral en el Departament de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de Barcelona.
Els Recorreguts d’Estudi i Investigació com a proposta per a l’ensenyament de la modelització: experiències sobre la seva implementació en cursos universitaris
Berta Barquero Farràs | Universitat de Barcelona
En l’actualitat és professora agregada al Departament d’Educació Lingüística, Científica i Matemàtica de la Universitat de Barcelona. Doctora en Matemàtiques per la Universitat Autònoma de Barcelona, va defensar la seva tesi l’any 2009. Des de llavors, un dels focus de recerca ha estat el disseny i implementació de nous dispositius didàctics per afavorir un canvi de paradigma pedagògic en l’ensenyament de la matemàtica i de la modelització matemàtica. Més concretament, a través del disseny, implementació i anàlisi dels anomenant Recorreguts d’Estudi i Investigació en l’ensenyament universitari i en la formació del professorat.
ABSTRACT
Davant la problemàtica de com aconseguir un ensenyament funcional de les matemàtiques, aquesta presentació parteix del paper crucial que pot jugar la modelització matemàtica en diferents entorns universitaris. Per abordar aquesta problemàtica, presentarem i exemplificarem diverses experiències que el nostre grup d’investigació té amb els anomenats «Recorreguts d’Estudi i Investigació» (REI) com a dispositius d’ensenyament per a fer viure la modelització matemàtica com a motor de l’activitat i, a la vegada, constituir l’eix articulador de tot el procés d’estudi i investigació. Mostrarem en què consisteixen aquests REIs, sota quines condicions s’han experimentat i fins a quin punt han permès cobrir o reestructurar els programes de matemàtiques que s’està ensenyant en cursos universitaris.
L’avaluació per parells: de l’article a l’aula
Daniel Pérez-Palau | Universitat Politècnica de Catalunya
És actualment professor lector del Departament de Matemàtiques de la Universitat Politècnica de Catalunya. És doctor en Matemàtiques per la Universitat de Barcelona. Les seves principals línies de recerca són la mecànica celeste, l’astrodinàmica i l’optimització. Ha treballat com a investigador postdoctoral en el Centre National d’Études Spatiales de Toulouse (França) i com a professor en la Universidad Internacional de La Rioja, on ha sigut director acadèmic del Grau en Matemàtiques Computacionals.
ABSTRACT
L’avaluació per parells (peer review) és una de les principals característiques del món de la investigació. En aquest sistema un company (parell) avalua la feina realitzada per tal de valorar-ne la seva originalitat i/o validesa. Al llarg de la xerrada presentarem diferents experiències d’avaluació per parells dutes a terme en diferents assignatures de matemàtiques tan en un entorn online com presencial. Presentarem els avantatges i els inconvenients que ens permet aquest sistema així com els principals resultats obtinguts durant les experiències presentades.
Experiències d’aula invertida i aprenentatge entre iguals.
Actualment és investigador Ramón y Cajal a la Universitat Autònoma de Barcelona, on desenvolupa tasques docents al Departament de Matemàtiques. Doctor per la Universitat d’Oxford i per la Universidad Autònoma de Madrid, és especialista en Geometria, tot i que els seus interessos són molt diversos. Fa uns anys va treballar en un sistema d’ensenyament innovador aplicat a una assignatura concreta.
ABSTRACT
L’aula invertida i l’aprenentatge entre iguals són dues estratègies per a millorar la qualitat de l’aprenentatge. En aquesta xerrada compartiré tres de les meues experiències recents en assignatures de matemàtiques a tots els nivells (des de 1r de grau a doctorat): el mètode ABC de D. Pengelley que vaig implementar junt a W. Pitsch, l’ús de l’eina Perusall desenvolupada a la Universitat de Harvard i, finalment, amb una sorprenent relació “qualitat-preu”, els tallers de Moodle.
Participants Taula Rodona: Com sobreviure a les primeres experiències docents en matemàtiques.
Judit Chamorro | Universitat Autònoma de Barcelona
És actualment professora lectora del Departament de Matemàtiques de la Universitat Autònoma de Barcelona, on és part del grup d’Equacions en Derivades Parcials i Aplicacions. És doctora en Matemàtiques per la Universidad Carlos III de Madrid. Ha treballat en diverses universitats i centres de recerca: Universitat Pompeu Fabra, University of Auckland (New Zealand), Université de Bordeaux (França), Institut National de Recherche en Informatique et en Automatique de Bordeaux (França) i Liryc – Institute Des Maladies Du Rythme Cardiaque (França). El 2018 ha rebut una beca Marie Sk lodowska Curie Individual Fellow.
És actualment professora substituta del Departament de Matemàtiques de la Universitat Autònoma de Barcelona. És doctora en Matemàtiques per la Universitat Autònoma de Barcelona. La seva àrea d’especialització són els sistemes dinàmics discrets. Anteriorment va treballar com a desenvolupadora de programari científic al Centre de Recerca Matemàtica.
Doctor en Matemàtiques per la Universitat Autònoma de Barcelona, treballa en l’Anàlisi Matemàtica, més concretament en la Teoria Geomètrica de Funcions. Va ser investigador postdoctoral a la Julius-Maximilians-Universität, a Würzburg (Alemanya). Després va ser professor associat a l’Institut Químic de Sarrià i recentment ha començat com a Professor Lector a la Universitat Politècnica de Catalunya.
TUESDAY Feburary 6th | |
9:00h 9:15h | Benvinguda i acollida dels participants |
9:15h 9:30h | Presentació de la jornada |
9:30h 10:15h | Primera xerrada: Roberto Rubio |
10:15h 11:00h | Segona xerrada: Berta Barquero |
11:00h 11:30h | Coffee break |
11:30h 12:15h | Tercera xerrada: Daniel Pérez-Palau |
12:15h 13:30h | Taula rodona |
Name | Institution |
---|---|
Ananda Rivas | Universidad Nacional del Litoral |
Vicent Navarro Arroyo | Universitat de Barcelona |
Marc Magaña Centelles | Universitat Autònoma de Barcelona |
Miquel Barcelona Poza | Universitat Autònoma de Barcelona |
AMANDA FERNÁNDEZ-FONTELO | Universitat Autònoma de Barcelona |
Walter Andrés Ortiz Vargas | Universitat Autònoma de Barcelona |
Gabriel Martínez de Cestafe Pumares | Universitat Autònoma de Barcelona |
Roger Bergadà Batlles | Universitat Autònoma de Barcelona |
Alberto Debernardi Pinos | Universitat Autònoma de Barcelona |
Agustí Reventós | Universitat Autònoma de Barcelona |
Julià Cufí | Universitat Autònoma de Barcelona |
Joaquim Bruna | Universitat Autònoma de Barcelona |
Marc Cano i Cànovas | Universitat Autònoma de Barcelona |
Àngel Calsina Ballesta | Universitat Autònoma de Barcelona |
Guillem Quingles Daví | Universitat Autònoma de Barcelona |
Teodoro Mayayo | Universitat Autònoma de Barcelona |
Gerard Sandiumenge | Universitat Autònoma de Barcelona |
Salim Boukfal Lazaar | Universitat Autònoma de Barcelona |
Franco Coltraro | Universitat Politècnica de Catalunya |
Ana Belén de Felipe | Universitat Politècnica de Catalunya |
Jordi Saludes | Universitat Politècnica de Catalunya |
Jordi Castellví Foguet | Universitat Politècnica de Catalunya |
Montserrat Alsina | Universitat Politècnica de Catalunya |
Odí Soler i Gibert | Universitat Politècnica de Catalunya |
Jaime Pedregal Pastor | Utrecht University |
Stefano Pedarra | Centre de Recerca Matemàtica |
Miquel Saucedo | Centre de Recerca Matemàtica |
Kevin Martínez Añón | Centre de Recerca Matemàtica |
Tássio Naia | Centre de Recerca Matemàtica |
AL CAMPUS I BELLATERRA
BARCELONA I FORA DEL CAMPUS
For inquiries about this event please contact the Scientific Events Coordinator Ms. Núria Hernández at nhernandez@crm.cat
|