El passat 13 de novembre, els membres de l’equip de comunicació del CRM, Mariona Fucho i Pau Varela, van participar en el Dia de la Ciència a les Escoles 2024, un esdeveniment que va reunir més de 3.000 alumnes. Aquesta jornada va ser una oportunitat única per a l’alumnat de resoldre diversos reptes proposats per quatre centres de recerca.
Els reptes del CRM estaven centrats en la teoria de grafs, un tema fascinant que va permetre als estudiants explorar conceptes matemàtics d’una manera pràctica i divertida. Se’ls va demanar que construïssin grafs, tenint en compte si utilitzaven 4 colors o més, per tal de comprovar el teorema dels quatre colors. A més, els grafs havien de ser plans (sense encreuaments) i connexos, assegurant que tots els vèrtexs estiguessin connectats per un camí.
Per fer-ho més interessant, els reptes es van contextualitzar en situacions quotidianes. En el primer cas, els alumnes van analitzar les relacions amb els seus companys al pati de l’escola, tant d’amics directes com amics d’amics. En el segon, van resoldre un problema relacionat amb una festa d’aniversari en una ciutat hipotètica, on 12 matemàtics celebraven el seu aniversari la mateixa setmana. L’objectiu era trobar la millor manera d’assistir a totes les festes amb el mínim de desplaçaments possibles.
A més, els alumnes van mostrar un gran interès per les aplicacions actuals i menys conegudes dels grafs, incloent-hi el seu ús en el camp de la medicina. També van voler saber més sobre les investigacions que es duen a terme al CRM.
Per continuar la participació de l’alumnat en la Setmana de la Ciència, l’equip de comunicació va plantejar dues preguntes addicionals: Què són les cares en un graf pla?, i Com es pot resoldre el problema del viatjant? Aquest últim consisteix a repartir regals començant en un punt i tornant al mateix, tot optimitzant la distància recorreguda.
Estem convençuts que aquesta experiència ha estat una oportunitat per l’alumnat de repensar les matemàtiques d’una manera diferent, descobrint aplicacions quotidianes i útils. Com ha expressat l’alumnat: La matemàtica no són només nombres i càlculs, sinó que implica pensar i descobrir.
REPTES PROPOSATS
vídeos
respostes del estudiants